Czy e-sport jest sportem?

7 lipca 2022 Rodzaje sportów

Przekształcenie zawodów w grach wideo w sport nie może być ignorowane. Ilekroć mówi się o szeroko pojętym e-sporcie, pojawia się debata, czy można go uznać za sport.

Od League of Legends do Call of Duty, od zwykłych graczy do profesjonalnych cybersportowców, nie można ignorować transformacji zawodów w grach wideo w sport. Ponieważ scena z roku na rok staje się coraz większa, zarówno fani jak i sceptycy muszą ponownie rozważyć "sportowość" e-sportu.

e-sport

Czym jest e-sport?

E-sport to profesjonalne zawody oparte na grach wideo. W teorii za cybersport można uznać każdą grę, w której ludzie mogą ze sobą rywalizować. Jednak w większości przypadków odnosi się do wielkich meczów, w których profesjonalne drużyny walczą o tytuł. Pomyślcie o niedawnym turnieju MSI League of Legends lub turnieju WUFL organizowanym przez WePlay Esports.

Niektóre z najpopularniejszych gier eSportowych to League of Legends, Dota 2, CS:GO, Fortnite i CoD.

Jednak mimo popularności e-sportu, wiele osób nie uważa go za sport.

Co sprawia, że e-sport jest sportem?

Zazwyczaj debata na temat tego, czy e-sport jest sportem, czy nie, obraca się wokół samego pojęcia sportu. Czy w sporcie chodzi o sprawność fizyczną na zawodach czy o to, że kibice oglądają rywalizację zawodników?

Technicznie, Merriam-Webster Dictionary definiuje sport jako aktywność fizyczną, która jest wykonywana dla przyjemności. Sport jest więc definiowany jako aktywność fizyczna, więc niektórzy wykorzystują to przeciwko cybersportowi, dyskredytując go jako sport.

Jednak dla profesjonalnych graczy szybkość reakcji jest bardzo ważna. I choć taka aktywność nie obciąża układu krążenia, to jednak sprawność fizyczna jest kluczowa dla gry. W końcu jeśli brakuje Ci refleksu i błyskawicznych reakcji, żadna ilość wiedzy o cybersporcie nie uczyni Cię dobrym graczem.

Zatem według wielu definicji e-sport jest sportem, ale nie fizycznym jak inne tradycyjne sporty, stąd zamieszanie.

e-sport

Sprawdź też: Czy szachy to sport?

Imprezy e-sportowe

O ile przeciętny człowiek lepiej rozumie tradycyjne sporty i chętniej w nich uczestniczy, o tyle wydarzenia związane z cybersportem nie są bynajmniej małe. Niektóre z tych imprez są tak duże, że odbywają się na arenach dla ponad 50 tysięcy kibiców - imponujące, prawda?

Dodatkowo, wydarzenia e-sportowe mogą zbierać wysoko postawione nagrody pieniężne, co nadaje im powagi i wysokiej rangi. Z każdym rokiem Dota 2 oferuje coraz większe wygrane. W październiku 2021 roku pula nagród The International przekroczyła 40 milionów dolarów (jak dotąd największa pula nagród w e-sporcie).

Nie bez znaczenia jest również fakt, że wiele zwycięskich zespołów imprez cybersportowych pochodzi z dużych organizacji gamingowych, takich jak Team Liquid, Cloud 9 i wiele innych.

Dzięki różnym sojuszom, sponsorom i ogromnym pulom nagród, imprezy cybersportowe mogą być równie duże jak tradycyjne wydarzenia sportowe. Dlaczego więc nie uznać tego za sport?

Widzowie e-sportu

W ciągu ostatnich kilku lat imprezy cybersportowe wzbudzają duże zainteresowanie i ustanawiają różne rekordy. Wydarzenie 2018 Mid-Season Invitational dla League of Legends było przełomowym momentem w erze e-sportu, przyciągając 60 milionów widzów.

Dla porównania, w 1986 roku najchętniej oglądanym meczem baseballowym był mecz pomiędzy New York Mets i Boston Red Sox, który oglądało 55-60 milionów ludzi. Oznacza to, że statystycznie rzecz biorąc, cybersport jest tak samo popularny (jeśli nie bardziej) jak baseball. W USA jedynym sportem, który naprawdę bije cybersporty jest futbol amerykański.

Przychody e-sportu

Według raportu Newzoo Global Esports and Live Streaming Report, branża cybersportu ma osiągnąć pułap 1 mld dolarów do końca 2021 roku. Cybersports, jak przewiduje Newzoo, zarobi 833 mln dolarów na sprzedaży praw medialnych i sponsoringu.

e-sport

Cybernetyczne ligi sportowe

Wraz z rozwojem eSportu rosną organizacje, które sponsorują wiele drużyn w różnych dyscyplinach, takie jak Team Liquid, Cloud 9 i FaZe Clan. Walczą ze sobą w League of Legends, Valorant i innych grach, tworząc silne konglomeraty gamingowe. Ten imponujący model biznesowy czyni ich niezwykle wpływowymi na arenie cybersportu. Sam Team Liquid wygrał 1977 turniejów i zarobił 36 milionów dolarów.

Te zespoły są również znane z pomocy w pielęgnowaniu nowych talentów w świecie cybersportu poprzez swoje juniorskie drużyny narodowe i inne projekty cybersportowe dla sceny second-tier.

E-sport na świecie

Mimo sukcesów cybersportu, wciąż ma on przed sobą trudną drogę do głównego nurtu. Jednak w pewnych momentach cybersport wykroczył już poza zainteresowania maniaków komputerowych.

Na przykład właściciele tradycyjnych drużyn sportowych zaczęli interesować się cybersportem. Philadelphia Fusion to drużyna Overwatch należąca do tych samych właścicieli, którzy są właścicielami drużyny hokejowej Philadelphia Flyers. Dla swojej drużyny tworzą nawet własną arenę cybersportową (Fusion Arena).

Cyber sporty są obecnie transmitowane także przez ESPN, Disney+, Hulu, Twitch, YouTube i inne serwisy streamingowe. Powoli, ale skutecznie przestrzeń medialna zaczyna rozumieć popularność i możliwości, jakie daje unikalny świat gier wideo.

7 lipca 2022 Rodzaje sportów

0 Komentarze